Bullet journal

 
 
 
I slutet på augusti startade jag en bullet journal, utan att helt och hållet veta precis vad det handlade om. Sedan dess har jag varit smått besatt och tittat på bujo- videos på youtube, skapat en egen samling för det på pinterest, osv. U know the drill. Så vad utmärker en bullet journal? Det är allt i ett. Dagbok, kalender, att göra listor, skissbok. Allt. I och med att boken från början är helt blank kan jag dessutom utforma allting för att passa just mig och mina behov. För att förstå rekommenderar jag att leta sig fram i den bullet journal djungel som finns på youtube. Här kan ni se den video jag tycker förklarar systemet bäst. 
 

Så igår satte jag mig ned en stund, ihop med en kopp te och lite bakgrundsmusik, och gjorde mina månadsuppslag för oktober. På första uppslaget för oktober månad har jag valt att ha en översikt över månaden, där jag allteftersom kan fylla på med viktiga datum att komma ihåg. Här kan jag markera allt från födelsedagar och halloweenfiranden till sista anmälningsdag inför nästa universitetstermin. På den högra sidan har jag också gjort en liten ruta med "mål", som handlar om småsaker jag vill påminna mig själv om. Till höger om det har jag också skrivit ned några av mina favoritmeningar ur en dikt om att känna sig hemma i hösten, då oktober känns som den "verkliga" höstmånaden.

 

Nästa uppslag är något speciellt. Till vänster har jag min "tacksamhetssida". Jag har många gånger försökt skriva dagbok kontinuerligt, men alltid lagt ned redan efter ett par månader då det ofta blir för tidskrävande eller att jag tappar motivationen att skriva. På det här sättet blir det istället enkelt att innan läggdags varje kväll, ta fram boken och skriva en eller ett par korta meningar om något speciellt från dagen som gått. Jag har också valt att fokusera på sådant jag är tacksam över, då det i slutet av månaden blir en sida att bli glad av att läsa. 

 

Sist ut för oktobers fasta uppslag är min habit tracker. Där har jag helt enkelt staplat upp ett antal vanor som är mer eller mindre dagligen förekommande i min vardag, eller sådant som jag vill ska vara dagligt förekommande (till exempel åtta timmars sömn, guld värt de dagar jag får det). Om jag har uppnått en punkt, så fyller jag i med en liten stjärna under det datumet. Det blir tillslut ett sätt att se och upptäcka mönster i sin vardag, en möjlighet att kunna fundera över samband mellan mående och vanor, och kanske skapa förändringar i små vardagsmönster utifrån det. Jag har hittills fyllt i en hel månadstracker, under september, och tyckte ändå att det gav mig såpass mycket at jag kommer fortsätta under oktober. Sedan får vi se hur det utvecklas, kanske att jag inte kommer behöva följa upp lika många punkter i framtiden? Vi får se. 

 

Sådär. Det var en liten inblick i min uppstättning av oktober månad. Jag är fortfarande nybörjare inom bullet journal- systemet, så jag provar fortfarande på vad som kan passa just mig. Med det säger jag ciao, för den här gången. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0