Hur blir den mörkaste tiden på året lite ljusare?

Hej måndag! Jag startar dagen med ett heldagsseminarium i skolan. Resten av veckan har jag en hemtenta att skriva och något jobbpass. Sååååå lite reflektioner såhär i mitten av januari är att jag är segstartad. Efter höstens praktikoch att ha fått vara ute i en verksamhet är det helt enkelt lite trögt att öppna en bok igen. Jag har nu gått 2, 5 år på socialhögskolan, så jag tror att min känsla kan jämföras lite med den jag hade efter 2, 5  år på gymnasiet. Lite skoltrött, sådär. Efter att ha älskat vintern hela december så blir jag också lite trött på den såhär mot februari. Det blir ju aldrig någon riktigt vinter, en sån där då en kan åka längdskidor, skridskor på sjön, pulsa i snö upp till knäna och sedan komma in till en kopp varm choklad. 
Såå jag tänker mig att jag ska försöka lista lite saker som ändå ljusar upp den här tiden på året; 
 
 
  • Tips jag fick från kusin; laga lite goa' middagar. Ni vet, riktigt goda hemlagade middagar. 
  • Levande ljus och ljusslingor. 
  • Tosca! Katten är bra att ha för gos och för att dämpa lite sällskapsbehov.
 
  • För den som bor i Stockholm så har jag fastnat lite för takbaren Sthlm Under Stjärnorna som en liten ljusstråle i vintermörkret. Utsikt över staden, levande brasor, färgglada ljusslingor och mysiga, uppvärmda glasrum att slå sig ned i. För mig som inte dricker alkohol serverar de dessutom varm choklad som grädden på moset, vilket också kan vara en av anledningarna till att jag gillar det. En varm dryck fångar mitt hjärta!
 
 
  • Ta tiden att träffa vänner. Jag, som är ganska hemmakär av mig, har rätt så lätt för att gå hemma och fixa och dona för mig själv. Det är såklart också något jag mår bra av, men lite input från mina nära och kära är också väldigt härligt då och då.  
  • STRUNTA i nå himla new year, new me. Pratade lite med Hanna om detta häromdagen, och det är så myyycket reklam en matas med nu i januari som tycker att vi ska göra om oss själva. Nä. Jag vill minsann göra praliner och baka nå småkakor i januari/ februari också. 
  • Vintern ääääär ju faktiskt fin. Så för att ta vara på den har jag en inbokad heldag i Romme även i år, och det känns alldeles lagom! Inte ett lika stort projekt som att ta sig till Åre eller annat fjäll, men ändå ett bra sätt att få lite ordentlig vinter- feeling. Så, boka in något att se fram emot!
  • Den där tiden på året när allt är mörkt och grått är också den tiden på året när solen står lågt och lyser in med magiskt ljus. Så himla fint.
  • Min sista punkt på denna lilla lista är nog att ta tiden att ta hand om sig själv, oavsett vad det innebär. För mig har det denna månad varit att sitta och vara kreativ en stund. Med gitarren, några minuter att sitta och rita, klippa och klistra med bilder. Göra sånt som en mår bra av helt enkelt. 
 
 




Kommentarer
Postat av: Angelica Wåhlin

Otroligt bra tips!

Svar: Tack, så roligt att höra!
Tove K

2019-01-15 @ 11:34:40
URL: http://angelicawahlin.se/
Postat av: Hemma Hos Felicia

Så himla bra tips! Jag gillar inte heller denhär new year new me trenden! Jag kör gärna mitt eget race, det mår jag bäst av! :)

Svar: Håller helt med! :)
Tove K

2019-01-19 @ 12:31:22
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0