Plastfria duschar 2019

Halloj! Jag har en förmåga att snöa in på saker och ting, sådär periodsvis. När jag hittade bullet journal till exempel, så var det det enda min hjärna cirkulerade kring i någon månad. Jag tittade på youtubeklipp, letade inspiration på pinterest, m.m. Det är ju något jag fortfarande håller på med, men ofta startar saker och ting med den där intensiva perioden när det är det enda jag tänker på. Kanske konstigt formulerat, men hoppas ni är med på hur jag menar. 
 
Min senaste grej som jag snöat in på är alltså minska min plastkonsumtion och hur jag kan göra det på olika sätt. Jag vill ju göra det jag kan för planeten inom mina ramar och mina förutsättningar. Gällande matkonsumtion så känner jag att jag just nu ligger i ett läge som går så långt som jag kan gå just nu, för att min kropp och knopp ska må så bra som möjligt också. Jag äter därmed inte kött eller fågel, och har inte gjort på några år. Den enda mjölkprodukten som följer med hem från affären är ost, i övrigt blir det havreprodukter. Så ja, mina måltider befinner sig oftast i något slags spann mellan pescetariskt och växtbaserat. Och där ligger min nivå just nu. Baby steps. 
 
Meeeeeen hallå, det finns ju så mycket annat att fokusera på utöver maten. Så till inläggets poäng; dessa godingar! 
 
 
Jag har framförallt en vän som har drillat om shampokakor i flera år, när vi diskuterat vilka produkter som är bäst för håret. Det knäppa är att under dessa år så har tanken inte slagit mig en. Enda. Gång. att de faktiskt är förpackningsfria, fram tills under julhandeln, då jag var inne på butiken som säljer dessa. Rådfrågade lite kring vad som skulle vara bäst för just mitt hår, och fick med mig denna hem. 
 
 
Den fungerade förvånansvärt bra! Den är lite pricey för ett schampo, men å andra sidan ska den räcka i 80 tvättar, vilket jag räknade ut blir ca 1,4 kr per tvätt. Inte sådär superfarligt ändå. Detta gjorde att jag började kolla upp vad mer som fanns i förpackningsfri version, och det visade sig att i princip all hudvård/ kroppsvård gjorde det. Kände återigen att det var något jag behövde prova på, så jag slank in och skaffade mig ett test- exemplar av duschgelén. 
 
 
Denna duschgelé fanns alltså med ett gäng olika dofter och egenskaper, och jag valde den som drog sig mest åt citrus- hållet. Jag har skurit av botten på denna för att kunna ha en bit för test, och sedan spara resten tills jag har hunnit använda upp de duschtvålar jag har hemma redan. Den gör jobbet och doftar riktigt gott, men lämnar lite av en handtvåls- känsla på kroppen. Såklart lättåtgärdat med lite lotion eller annat att smörja in sig med, men jag tror att jag skulle sakna den där lena känslan som vissa duschtvålar lämnar en med om jag endast använde denna. Jag vet ju dock inte om det gäller även för de andra dofterna som erbjöds i butik, utan kan bara tala för just den här. Samtidigt så tänker jag mig att det kan vara värt det; att spara in på en massa plastflaskor framför att jag ska känna mig lite len. 💁‍♀️
 
 
Så allt som allt; eftersom jag är för att sätta rimliga mål så tänker jag mig att ett sådant ska vara att inte köpa en ny förpackning med shampo eller duschtvål under 2019, när jag nu upptäckt förpackningsfria alternativ, som också verkar vara okej även för studentplånboken än så länge. Jag använder såklart upp de förpackningar jag har hemma redan innan jag lämnar de bakom mig. Förståååå hur många plastflaskor det ändå blir på ett år? Nej, det känns bra. Mer sånt här i butikerna, tack! ✨✨

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0