Planeringsupdate #1

Det kanske blir lite mycket bröllop här nu, men jag känner att det kan vara kul att följa våra tankegångar litegrann. Och kul att se tillbaka på den här tiden om några år, för det är ju en mysig tid som förlovade? Ah, jag vet inte om det är så kul att läsa om, men jag tänker att jag kommer tycka att det är kul i alla fall. 
 
Sååå här kommer väl första inlägget i en liten planeringsserie. Vad vi har börjat med, vad vi har för vision och våra save the date- kort. Till att börja med måste jag ändå slå ett slag för den här boken: 
 
 
Den är skriven av Johanna Kajson, bröllopskoordinator. Jag kan säga att för oss som inte har budget för att anlita en egen koordinator, så är den här boken en riktigt bra ersättare! Den har gett oss en god inblick i allt som behövs göras, och precis i vilken ordning allt ska göras. Den delar upp uppgifterna i olika tidsperioder, innehåller checklistor och bra information om sådant som man helt enkelt inte kan veta om man inte planerat en sån här stor grej tidigare (hur snabbt olika leverantörer bokas upp, budgettips, m.m.) Perfekt, kanske speciellt för mig som annars helst vill göra allt på samma gång. Då behöver jag någon/något som säger åt mig att jag faktiskt kan vänta med många bitar. 
 
Så, vi följde bokens råd, och det första vi gjorde var en prioriteringslista. Vi listade helt enkelt de olika delarna, allt från lokal, mat & dryck, till klädsel och dekor, sedan rankade vi allt mellan 1 och 3. 1= lågprioriterat, 3= högt prioriterat. Det var ett riktigt bra sätt för att gemensamt diskutera alla delar och komma överens/ upptäcka vad vi har för gemensam målbild av dagen. När vi hade gjort det var det dags för budget. Och hjälp, vilken ordentlig budget vi gjort. ALLA poster är listade i en stor excelfil, där det känns som att vi kommer kunna ha ordentlig koll på våra utgifter och jämföra med budget. Inte så kul kanske, men viktigt. Gästlista stod också med bland uppgifterna i början. Såklart supersvårt, då vi varit tvungna att begränsa oss en del. 
 
 
Sedan var det dags för de lite roligare bitarna, ni vet, pinterest och moodboards. Fått en del sällskap av Tosca när vi pysslat med detta. ^ Vi skapade en gemensam, privat anslagstavla på pinterest, där vi båda kan lägga till och ta bort bilder i olika album. När vi hade tittat lite gemensamt, sparat en del bilder, så klippte jag ihop ett par moodboards. En med bröllopsbilder, och en med bilder som kanske egentligen inte har med bröllop att göra, men som ändå säger något om vad vi önskar för känsla. Duttade dit några färgklickar som får representera färgtemat. Kändes också bra, nu känns det liksom som att vi har något att kika tillbaka på när vi behöver stöd i att skapa den där röda tråden genom allt, dekor, klänningar, m.m. Ser vi bara till att allt matchar moodboarden så kommer ju allt matcha varandra, tänker jag... 
 
När vi hade bestämt oss för vilken lokal vi kommer att vara i (vilket jag kanske återkommer till i ett senare inlägg, men vill nog hålla på det ett tag), så kände vi att vi ville få ut save the date- kort rätt snabbt. Mest för att då känna att vi kan slappna av med inbjudan och inte stressa fram den. Sagt och gjort, jag gjorde en väldigt simpel design i gimp, och tryckte ut via en hemsida som blev lite billigare. 
 
 
Det pyssligaste var nog detta. ^Att handskriva alla kuvert och adresser. Var dock en perfekt aktivitet för mig nu första semesterdagarna. Jag har ju alltid varit en sådan som tycker om att sitta och pyssla med något. Så även om det tog lite på psyket efter ett tag så var det rätt så härligt ändå. Lite terapeutiskt, nästan, som de där mindfulness-målarböckerna när man bara sitter och fyller i. 
 
Sååå, nu tror jag att vi kommer ta en liten semester- paus i planerandet, och njuta av att vara lediga. Vi får se när nästa update kommer. Ha det bra så längeeee! 



Tove, 19.


     

     



RSS 2.0