Ny Bullet Journal

En av mina favvojulklappar i år visade sig bli denna, en skrivbok. Alla som har någon slags koll på Bullet Journal- konceptet känner nog till att det här är Boken med stort B, som är som gjord för det. Det är en svart, inbunden Leuchtturm i A5, och har små, små, ljusgråa prickar över hela sidorna, vilket innebär att jag aldrig kommer behöva använda mig av en linjal i mitt "bullet journalande" igen. Så, med ett nytt år tyckte jag att det kändes passande att skapa de introducerande uppslagen, vilket också är grunderna i en Bullet Journal. Tänkte gå igenom dem en och en.
 
Index- De första 5-6 sidorna består av ett tomt index. Dessa tog jag ingen bild på, då de ärligt talat ser lite tråkiga ut, som ett index vanligtvis gör. En spalt där jag, allt eftersom jag skapar nya uppslag, fyller i sidnummer och en där jag fyller i vad uppslaget består av. Tanken är att jag inte ska behöva bläddra så mycket fram och tillbaka i boken, utan enkelt kunna hitta det jag är ute efter. 
 
 
 
Key- Visar helt enkelt vilka symboler jag använder mig av för olika typer av noteringar. 
 
 
 
 
 
Årsöversikt och Future Log- Årsöversikten är till för att jag enkelt ska kunna kolla upp datum och veckodagar. Future Log skulle kunna översättas med framtidsnoteringar, då tre uppslag i boken är ägnade åt årets kommande månader. Här kan jag enkelt fylla i sådant som är viktigt att komma ihåg, såsom inlämnings- och tentadagar, födelsedagar, kommande evenemang, årsdagar, med mera. När jag senare skapar månads- eller veckouppslag går jag tillbaka och kikar på min future log för att föra över det som är relevant. 
 
 
 
 
Månadsuppslag- Dessa uppslag valde jag också att inte riktigt visa upp, då de är snäppet mer privata. Mina månadsuppslag börjar vanligtvis med en typ av introduktionssida, som ovan, för att markera en ny månad. Denna sida markerar jag även med washitejp längs långsidan för att enkelt kunna hitta den. Månadsuppslaget efter introduktionssidan består av en habit tracker, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, och övriga mål och tankar kring kommande månaden. På denna sida brukar jag även i slutet av månaden fylla i en liten ruta som beskriver sådant som utmärker månaden, vilket kan bestå av allt från tv-serier jag tittat mycket på, favoritlåtar, eller smånoteringar om speciella saker som hänt. 
 
 
 
 
 
Veckouppslag- Till sist skapade jag det första veckouppslaget för 2018 i en väldigt enkel version. Veckodagarna uppradade med smånoteringar om saker som händer samt en liten ruta för att kunna följa mina sovmönster. 
 
Sådär. Det ger mig alltid lite motivation i skrivande och kreativitet med en nystart som nyår eller början på ett nytt skolår. Hoppas att det håller i sig. 

Kommentarer
Postat av: matilda

Wow! så fin :D

Svar: Men tack! :)
Tove K

2018-01-09 @ 10:47:40
URL: http://matildafedras.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0