Hudvårdsprojektet

Okej, så. Sedan i höstas har jag fått lite dille på hudvård. Jag har tidigare haft en del "issues" och komplex över min hy, och haft perioder när jag inte kunnat lämna hemmet utan en täckande foundation eller, som minst, en bb cream. Så ärliga bilder som kommer nedan fanns det inte en chans att jag hade kunnat lägga ut. Som tonåring var jag en del av den där majoriteten som ändå fick en hel del finnar, och avundades de få som klagade när de hade en, endaste, liten en i hela ansiktet. Från och med då och fram till i höstas så har jag inte lagt någon större vikt vid vad jag använt för hudvårdsprodukter. Jag har provat lite olika- allt från lågprismärkena på Ica, till Dermalogicas produkter från Kicks, och apotekets sortiment. Ingenting har riktigt gjort någon skillnad. Jag tror dock att mitt stora, stora misstag, när jag själv gått och valt ut diverse produkter, har varit att jag valt fel. Jag har försökt välja produkter för oljig och fet hud, utan att egentligen veta vad jag haft för hudtyp. Jag har valt produkter för ung och acnebenägen hud. Efter lite research i höstas, insåg jag dock att jag troligen använt alldeles för uttorkande produkter. Jag fick ofta finnar på kinderna, som var alldeles för torra för sitt eget bästa.
 
Det jag vill komma till, är att jag verkligen försöker tänka på vad jag använder och vad det gör för min hud. Har varit inne i lite olika butiker de senaste månaderna och frågat om råd, och försökt ta till vad som sagts. Jag har nu använt några av Body shops produkter i 7-8 månader, och känner redan att det gjort skillnad. Trots att jag fortfarande har en del acneärr och pigmentfläckar över kinderna, så händer det knappt att jag får finnar längre. Någon enstaka, såklart, men inte alls på samma nivå som tidigare. Heads up för, som sagt, väldigt ärliga bilder. 
 
 
Jag minns till exempel att ansiktstvättar som jag använt tidigare, ofta har gjort att ansiktet känns spänt och torrt efter en tvätt. Den känslan har jag aldrig längre, samtidigt som det känns som att ansiktet verkligen blir rent. Så, av de produkter jag testat hittills har jag varit som mest nöjd med dessa; 
 
 
Ansiktstvätt och dagkräm ur två olika serier. Tvätten är verkligen toppen, ansiktet känns rent men fortfarande mjukt efter användning. Krämen ger huden lite lyster på ett sätt som jag inte upplevt att jag "glowat" på tidigare. Såååå. Jag vill experimentera lite mer. Se detta som något slags "före"- inlägg. Före test av produkter. Jag vill nämligen se hur långt hudvård kan ta mig, se om det kan göra någon skillnad. För det är SÅ. HIMLA. SKÖNT. att äntligen känna sig bekväm i att gå utan smink en dag. Jag kan liksom låta huden andas utan att det känns jobbigt eller att jag går omkring och tänker att folk omkring mig ska se hur "ful min hy egentligen är". Vilket förövrigt nog är lika mycket min egen förtjänst som produkternas, det krävs nämligen lite mentalt jobb för att ändra den typen av negativa tankemönster om sig själv. 
 
Jag skulle i alla fall vilja testa produkters effekt på några moment. Jag skulle säga att det primärt handlar om de acneärr och porer som finns, men även att jag lätt blir lite för fuktig över T- zonen. 
 
Sååååå. Vet inte riktigt vad det här blev för typ av inlägg. En "häng med mig på min hudvårdsresa"- variant kanske. Lite bilder för att visa utgångspunkten och lite tankar kring att våga vara utan smink. Även om jag tycker om att bära smink och den ändå lite kreativa processen det är att lägga en sminkning, så kan det vara extremt skönt med ett gäng sminkfria dagar och att oavsett kunna känna sig bekväm i sig själv. Därför känner jag väl också att jag nästan hellre lägger lite krut på en bra hudvårdsrutin som förhoppningsvis kan hjälpa mig med det jag vill, snarare än smink som endast täcker allt för stunden. Vi får seeee hur det går. Jag är i alla fall pepp, och glad att jag äntligen börjar känna mig lite mer bekväm i min hy! ✨✨✨
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0