dessert till frulle

 
 
Okej, vet att jag nämnde pumpor och pumpkin spice i förra inlägget, och här kommer ett första av två inlägg till med höstigt tema. För någon vecka sedan köpte jag alltså en ganska rejäl matpumpa som jag gjorde pumpapuré av, och har haft frysen full av pumpa sedan dess. Därför blir det väldigt mycket pumparecept hemma hos mig just nu, och det är ju faktiskt gott. Imorse provade jag något nytt, och det var himmelskt. Pumpkin pie chia pudding. På riktigt. Som att äta en krämig efterrätt till frukost. Dessutom: inga onyttigheter, helt vego, och allt sånt där som jag uppskattar. Kryddorna gör det dessutom väldigt sådär höstigt i smaken. Receptet jag gick efter hittade jag HÄR, om någon vill ha exakta mått. Annars kommer här en snabb recap av vad jag hade i. 
 
 
Ingredienser
    Pumpkin spice chia pudding:
    Kokosmjölk (eller annan mjölk av valfritt slag)
    Pumpapuré
    Pepparkakskrydda, ca 1-2 tsk
    Dadlar
    Vaniljpulver
    En extra skvätt kanel eller kardemumma för smakens skull
    En nypa salt
    Chiafrön
    Vispad kokosgrädde och eventuellt mandelspån att toppa med
 
Instruktioner
    Väldigt enkelt: Mixa allt förutom chiafrön i en skål tills smeten är hyfsat slät. Rör ned chiafrön och låt svälla i kylen över
    natten. Servera toppad med vispad kokosgrädde, eller kanske någon typ av yoghurt, och lite mandelspån!
 
 
Där har ni alltså morgonens lilla hösttips. Jag tyckte själv att det blev superdupergott. Nu ska jag återvända till tentaplugg och svensk lag, taco hej!
 
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0