En helg i Edinburgh

Jag och Jonathan hade pratat om att åka iväg helgen som var ganska länge, och trots att tanken egentligen var att hålla oss på svensk mark så hamnade vi istället i Edinburgh, Skottland. Känner man mig så är man kanske inte helt omedveten om att jag blir något nostalgisk av allt som har med Harry Potter att göra. Både jag och Jonathan tycker att Harry Potter- filmerna fortfarande är mysiga nog att se årligen, gärna runt jul/ nyår, och har liksom många andra växt upp med karaktärerna i böckerna. Därföööör var det extra skoj med Edinburgh, i och med att J.K. Rowling som skrivit böckerna tagit mycket inspiration från omgivningen i den lilla staden. För det är den; hyfsat liten för att vara en stad. Så, här kommer en summering av vår helg! 
 
 
Under första kvällen fick jag inte med så mycket på bild, och något jag önskar att jag fått med var vår fika på cafét Cuckoos Bakery. En kvarts promenad från centrum låg det och såg kanske inte så mycket ut för världen, men de serverade ärligt talat helt magiska cupcakes. Vi valde ut ett par smaker och delade på, en med red velvet och en med någon slags blandning av cheesecake och choklad. De smakade hembakt och på riktigt, sådär. Vattnas lite i munnen bara när jag skriver om dem. Kanske är dumt att skriva detta på tom mage, haha. 
 
 
 
Därefter bestod fredagkvällen av strosande och en otippat intressant busstur som berättade anekdoter om stadens kyrkogårdar, historia kring det stora torget som en gång i tiden var en avrättningsplats samtidigt som det även innehöll ett teatraliskt framförande att skratta lite till. Middag efter det blev i princip på första, bästa ställe, då båda (okej, kanske främst jag) var rätt kalla och inte ville röra oss ute i kylan för länge. 
 
 
 
 
 
Morgonen därpå åt vi frukost i Old town, på ett rätt så hippt inrett fik vid namn Pumpkin Brown. Troligen mitt favvoställe under resan, då allting "stämde". Veganskt, mycket rawbakelser, hälsosamt och gott. Riktigt gott. Dessutom så var det lite underhållande att sitta mitt i fönstret och kika ut över alla som försökte ta sig fram i halkan. När man vet att man ser exakt likadan ut själv ute på gatorna så är det härligt med igenkännande skratt. 
 
 
 
Under lördagen sken solen såpass att man kunde känna ett uns av värme om nosen när man stod rakt i solstrålarna. Att man alltid glömmer bort hur det känns efter ett antal månader av vinter? Himla skönt i alla fall. Tar resten i ett senare inlägg, ciao sålänge! 

Kommentarer
Postat av: Celine

Älskade Edinburgh <3 Så mysiga bilder du fick till!

Svar: Men tack! Det var en supermysig stad. :)
Tove K

2018-01-22 @ 19:51:45
URL: http://celinelf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0