Dekor

Halli hallå! I helgen ska jag ha producerat en tårta till ett familjekalas. Har finurlat mycket fram och tillbaka på hur jag vill att den ska se ut, färgskala, dekoration, yada yada. Under förra veckan bakade jag lite macaroons som kommer få pryda toppen (även om de inte blev de snyggaste). Kände dock att det kommer att behövas mer. Smakerna är choklad och hallon, så, idag övade jag på lite dekor av choklad. Supersvårt! 
 
 
I teorin är det ganska enkelt. Smält chokladen över vattenbad (eller i micro om du är vågad och känner dig säker på att inte bränna den). Smeta ut den på undersidan av en plåt. Ställ in i frysen ett par minuter. Dra längs plåten med valfritt platt objekt för att skapa abstrakta chokladfigurer. Enkelt, va? 
 
 
Nä. Jag tyckte faktiskt att det var klurigt. Jag gjorde en plåt som jag bredde ut alldeles för tunt, vilket gjorde att det bara blev smuligt och gick sönder när jag försökte dra av chokladen från plåten. Tyckte också att det var klurigt med temperaturen. Var den för kall blev den hård och var svår att dra av i större bitar. Var den för varm smälte den på spateln innan jag hunnit flytta den från plåt till fat. Klurigt! Men övning ger färdighet, right? 
 
 
Avslutade med att pensla lite färgpulver på, lite här och var. Får se hur de ser ut på tårtan, sen! Ciaooo...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0