Glutenfri vegansk dessert!

Nyårsaftons dessert var en utmaning. I sällskapet hade vi en vegan, också jag; glutenintolerant. Ville också göra något som inte skulle bli allt för avancerat, då vi hade mycket annat att stå i. Så, kvällen innan gjorde jag en glutenfri sockerkaka utan ägg, på mjölkfritt margarin. Använde detta recept,  som tyvärr blev ganska dåligt, haha. Kakan blev långt ifrån likt en sockerkaka i konsistensen, utan blev snarare hård och seg i kanterna. Smaken var det dock inget fel på, så jag bestämde mig för att smula ned kakan och använda den som topping på grunden till desserten. 
 
 
Mestadels bestod det av en bärkompott på jordgubb och hallon (bär, socker, och lite potatismjöl för redning) och en vegansk vit chokladmousse. Moussen gjordes på Plamils vita choklad, som smältes ned i Aitos glutenfria havregrädde. Lät det sedan stå över natten och vispade upp den till en mousse dagen därpå. Den blev mjuk och fluffig, men saknade kanske chokladsmaken lite. Så, hade jag gjort om det hade jag haft en högre andel choklad och mindre grädde!
 
 
Varvade bärkompotten med moussen, toppade med den nersmulade kakan och lite rivet limeskal. Själv tycker jag att det såg proffsigare ut än vad det var, haha! Tänkte i alla fall spara detta på bloggen, som tips till mig själv i framtiden. Det var ju gott! 

Kommentarer
Postat av: Denise Taylor

Ser ju bara för gott ut! :D

Svar: Det var det! Tack. :)
Tove K

2020-01-10 @ 17:40:24
URL: http://taylorsroom.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Tove, 19.


     

     



RSS 2.0